Stravování během letních měsíců: zásady letního stravování, pitný režim, letní jídelníček.

Když nastanou letní vedra, jsme nuceni svůj navyklý způsob života poněkud upravit. V době dlouhých dnů se zkracuje doba, kterou prospíme. A navíc se mimo jiné mění i denní doba, kdy přijímáme potravu. Z nedávných vědeckých výzkumů vyplynulo, že když se teplota vzduchu zvýší přibližně o 10°С, dojde zhruba ke zdvojnásobení rychlosti chemických reakcí probíhajících v našem organismu! Navíc při vyšších teplotách buňky lépe absorbují kyslík a tím dochází ke zmenšování energetické náročnosti činnosti lidského organismu. To znamená, že během letních měsíců organismus potřebuje méně kalorií a tudíž méně potravy.

Nabízí se tudíž otázka, jakou stravu bychom měli během horkých letních měsíců konzumovat, abychom lépe snášeli vysoké teploty, zabezpečili si potřebný přísun vitaminů a nenabírali přebytečné kilogramy.

Zásady letního stravování

Panují vysoké teploty, lidský organismus potřebuje méně energie a tudíž by strava měla být méně kalorická. To je hlavní argument k tomu, abychom během letních měsíců vyloučili z jídelníčku zejména tučná jídla, omezili spotřebu masa a nahradili je rybami či jinými mořskými produkty. Navíc bychom měli upřednostňovat rostlinnou stravu, která je bohatá na vitaminy a na stopové prvky. Pokud jde o režim přijímání potravy během horkých letních dnů, neměli bychom přijímat příliš mnoho potravy v době nejvyšších teplot. Vydatnější jídla bychom měli konzumovat během ranních a večerních hodin. Během dne bychom pak měli přijímat větší množství tekutin a přednostně konzumovat zeleninu a ovoce. Snídat je vhodné kolem 6. -7. hodiny ranní, obědvat se doporučuje před polednem, tj. dobou, když jsou teploty nejvyšší a večeřet je pak vhodné kolem 18. hodiny, když už teploty poněkud klesly. Pro ty, kteří nemohou jít spát s prázdným žaludkem, lze doporučit něco „menšího“ pojíst zhruba v 20-21 hodin.

Letní pitný režim

Během horkých letních dnů lidský organismus tekutiny velice rychle odpařuje. Je třeba věnovat patřičnou pozornost jejich včasnému doplňování. Velice důležité je dodržovat vhodný pitný režim. Ideálním prostředkem pro uhašení žízně v tomto období je čistá voda nebo nesladký zelený čaj. V letním období, kdy teploty přesáhnou 20°С, se doporučuje vypít v průměru 100-200 ml. tekutiny za hodinu. Jisté výjimky platí pro ty, kteří mají problémy s oběhovou soustavou, s obezitou, s vysokým krevním tlakem a také pro ty, kdo mají problémy s ledvinami. Pít příliš velké množství tekutin pro tyto lidi není vhodné.

Konzumace tekutin v dostatečném množství během horkých letních dnů má pro organismus zdravého člověka značný význam. Umožňuje mu totiž nejen udržovat žádoucí rovnováhu hydratace organismu, ale také napomáhá tomu, aby se organismus zbavil přebytečných solí; ty totiž mohou způsobit nežádoucí zadržování tekutiny v organismu, což může následně vést ke vzniku otoků. Obecně platí, že pokud je teplota vzduchu nižší než 20°С, měl by člověk vypít za den 2,5 litru tekutin a když teplota tuto hranici přesáhne, je vhodné vypít 3,5 litru tekutin za den. Lékaři také doporučují pít často a po malých dávkách. To mimochodem přispívá i k lepšímu vzhledu pokožky, která, jak známo, na nedostatek tekutiny v organismu nepříznivě reaguje.

=========
Příprava na léto – potečou vám slzy smíchy
Květiny pro ty pohodlnější z nás: o čtyřech nejméně náročných pokojových rostlinách

Facebook Adaline.cz